בס"ד
מוקדש למנחם ישי כהן
כל תלמיד - בן
ד"ר יחיאל שרמן
שאלתי מורה צעיר המבקש להתקבל ללימודי תואר במכללת - מקור המעיינות, במה אתה טוב? מהו מורה מצויין? באילו תחומי0 אתה מתמקד כדי להצטיין בהוראה?
השיב האברך הצעיר, בזקיפות קומה בחיוך ובעוצמה: 1) כל תלמיד בן, 2) אהבה, 3)השקעה אישית, כל הזמן, 4)כל הנשמה 5)קשר עם ההורים.
•
מהו כל תלמיד בן?
כל אדם מוכן להשקיע זמן, חשיבה, עוצמה, כדי לקדם ולפתח את ילדיו שלו, האב ואף האם ימצאו
כל נתיב כדי לשפר איכות ילדיהם, כדי שיגיעו לראש הפסגה, שיהיו טובים ומצויינים, הורים
מוכנים לעשות הכל למען ילדיהם.
כמובן, שישנם הורים שאינם מבינים חשיבות השקעתם בילדיהם ולרוב התוצאות בהתאם. ההורים
היו מאז ומתמיד מוקד דומיננטי וחשוב בחינוך הילדים, הם משקפים לצאצאיהם את התנהגותם
ומידותיהם, את האמת היושר, החביבות, הרעות העדוד והכבוד, מבט פניהם מסגיר את תוכם.
הילדים הם מקור גאוותם של הוריהם. במקרים רבים הילדים הם בבואה של ההורים.
בדורנו שלנו - דור של חכמה והשכלה, תקופה בה הלימודים, ההישגים, מהווים נתיב חשוב
בהתקדמות ובהצלחה - יש למורים חשיבות גדולה מאוד. האחריות לעיצוב פני הדור בשכל וברגש,
בהחדרת חכמה לאדם ובהפנמת מידות, בין אדם לעצמו ובין אדם לחברו וכמובן בין אדם למקום,
תפקיד החינוך העיקרי בימינו מוטל על שכמו של המורה, הוא הגורם העיקרי הנושא באחריות -
לקבלת פרות מתוקים וטובים, המורים הם הנושאים באחריות, ככל שמורה קולט רעיון נשגב זה -
כן תהיינה התוצאות טובות יותר.
מנסיוני הרב בשדה החינוך למדתי כי ככל שהפכנו מנהל למנהיג ומורה למנהיג ,מנהיגים אשר נושאים על גבם את כל "האחריות" לחינוך, כן זכינו לתוצאות מעולות יותר.
ידידנו האברך - המצליח מאוד בעבודתו החינוכית הקדושה מבהיר כי הצלחתו נובעת בעיקרה
מתחושה עמוקה ופנימית שכל ילד בכיתתו הוא כמו "בן" או אז כל עמלו החינוכי הערכי והחברתי
מקבל משמעות מאוד עמוקה, כל נימי נפשו של המורה החש כי ילדי הכיתה הם כבניו הפרטיים.
הרי המורה - האבא ימצא כל הכלים המצויים כדי להצליח, כאשר הילד / התלמיד אינו זר, משהו
חיצוני , כאשר התלמיד הוא בנו שלו הרי כל הכיתה בני וילדי, הסיכויים להצליח בחינוך מעולים.
•
אהבה
אין ספק שאבא אוהב את ילדיו, תורתנו ספוגה באהבה, אהבת לימוד תורה ואהבת ד' אלוקיך... ואהבת לרעך כמוך...ואהבת את הגר היתום והאלמנה...ועוד ועוד אהבה.
כאשר האהבה קיימת בין מורה לתלמידיו, הרי הילדים כולם חשים בכך והמה מחזירים אהבתם למורה - בהתנהגות נפלאה ובאחוות לימוד, אין לי ספק שאהבה היא מילת המפתח החשובה להצלחה חינוכית.
התבוננתי בפניו של האברך הצעיר באמירותיו - מהו מורה טוב?
פניו קרנו מאושר בהגידו ובמיוחד כשנקב בחשיבות האהבה, אהבת - תלמידים משלבים באופן נחרץ ונהדר את האינטלגנציה השכלית והריגשית.
אדם אוהב - ימצא כל דרך וכל נתיב כדי לאתר הכלים והמיומנויות המתאימות לכל ילד כדי להצליח בחינוך הנכון והטוב.
•
השקעה אישית
כן...כן...אפשר וניתן להצליח בחינוך - רק אם משקיעים עמל רב וזמן יקר כדי לנצח, אהבה ותחושת הילד כבן אינה מספיקה, יש להתאמץ, לעמול קשה, להשקיע ולהשקיע, לא ניתן להעמיד בית על תילו, לבנות היכל, לתכנן גוף הנדסי משוכלל ללא השקעה ומאמץ.
השקעה ומאמץ מוחי ויצירתי, הם חובה בכל התקדמות והתחדשת, כל תהליכי השינוי יצליחו רק אם האדם ואף צוות האנשים ישקיעו מחשבה, רצון, מוטיבציה, נחישות ואמונה - אמונה באדם, בעצמו שהוא מסוגל בהשקעתו הרבה למצוא הנתיבות והכלים לנצח.
נראה היטב כי האברך מביע בפיו תחושת הרצון להצליח עם השקעה.
4 ) כל הנשמה
למה מתכוון המורה באומרו, כי הוא מצליח בגלל שהוא משקיע את כל הנשמה, את כל גופו כדי להצליח, אנו מודעים לכלל האומר שרק אדם עסוק יש לו זמן. אז גם אם המחנך - המורה עסוק
בתחומים נוספים, אם הוא ישקיע כל מרצו, נשמתו ורצונו להצליח הרי הוא יקצור איכויות
בהתאם. כל חקלאי יודע כי כדי לקבל יבול איכותי מתוק ועסיסי - עליו להשקיע בצומח כל הנשמה,
בודאי מורה החפץ להקנות לתלמידיו חכמה בינה ודעת עם מידות טובות, הרי הצלחתו תהא רק אם
הוא ישקיע כל הנשמה, פניו של מורה מסגירות אותו, החיוך הנשקף מפניו של המורה, העיניים
הבוהקות, הביטחון בדיבור, ההקשבה הלהט והאמונה, כל אלה מהווים כלים חשובים ההופכים את המורה לטוב ולאיכותי,כאשר המורה משקיע כל הנשמה ואף מבטא זאת בפיו הרי הצלחתו מובטחת.
5) קשר עם הורים
ההורים הם הלקוחות במערכת החינוך, הורים לא למדו להיות הורים, תפקידנו שלנו כמורים -
כמחנכים כמעצבים פני הדור, לשלב ההורים בחשיבה ובעשיה החינוכית האיתנה והנכונה בביתם
שלהם.
קשר טוב עם ההורים יפתח את סגור ליבם של הילדים וינתב אותם לכוון הפתיחה הנכון, חובה
עלינו לשמש להורים דוגמא בהליכותינו בהתנהגותינו, ולהדגיש להורים חשיבות תחומים אותם
כאמור לא למדו למשל: לעודד, לפתח נקודות חוזק שבכל ילד, הערות ביקורתיות רק חיוביות, דיבור שכולו אמת, אמונה בבורא עולם ואמונה בי כשליחו של הקב"ה. אופטימיות, הקשבה, איכפתיות, אהבה הזולת, בניית חיי חברה, עזרה לזולת, נתינה וכבוד לכל אדם.
חמשת הרעיונות שהעלה האברך במהירות מליבו וממוחו נשמעו אמיתיות נכונות ואיכותיות. חשוב מאוד - שכל מורי ביה"ס יידעו על חמשת העקרונות החשובים בהצלחה. ראוי שהאברך הצעיר ישמש כמנהיג ויבהיר לכל מורי בית הספר משמעותם העמוקה של כל מושג של כל אמירה.
ברור לנו לחלוטין שכדי להצליח בהוראה, צריך לבנות חזון יעדים ומטרות, יש להכין תהליכים לכיבוש כל יעד וכמובן מערך הערכה בכל שלב, בתחילת הדרך, בתהליך ובסוף כל יעד. הכנת הערכה יעילה וחכמה תצליח מאוד אם נשתמש בחמשת הכלים הנפלאים אותו תאר האברך, כדי להיות מורה טוב, שימוש נכון וחכם בכל חמשת הנקודות החינוכיות יביאו המורה להשגיו הטובים בחינוך ילדינו.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.